Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dojechać, dolecieć

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-01 12:06:01
podkarpackie, gospodarka, transport

Podkarpacie, dzięki m.in. autostradzie A4, jest w miarę dobrze skomunikowanym regionem. W budowie jest jeszcze tylko jednej odcinek tej trasy - od Rzeszowa do Jarosławia; ma on być gotowy do końca 2015 r.

Odcinek autostrady A4 Tarnów- Dębica, PAP/Darek Delmanowicz

 

Autostrada A4 leży w Trzecim Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, przecinającym Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość tej trasy w Polsce wyniesie ok. 670 km.

Region połączony jest z innymi województwami drogami krajowymi nr 9 (Radom-Barwinek) oraz 19, która przebiega od Kuźnicy (woj. podlaskie) do granicy ze Słowacją w Barwinku. W planach jest budowa drogi ekspresowej S19, która ma być strategicznym i najkrótszym szlakiem transportowym łączącym kraje bałtyckie z obszarem Europy południowej. Trasa w naszym kraju ma przebiegać, podobnie jak droga krajowa nr 19, od granicy z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Według planów Polska S19 będzie w przyszłości częścią korytarza transeuropejskiego „Via Carpatia”. Szlak ten ma się rozpoczynać na północy Europy, w Kłajpedzie na Litwie; będzie biegł przez Polskę i dalej na południe, przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji. W okolicach Rzeszowa droga będzie łączyła się z autostradą A4, tworząc jeden z głównych węzłów komunikacyjnych w Europie Środkowej.

Województwo podkarpackie przecina też inny ważny szlak komunikacyjny - magistrala kolejowa E30. Jest to jedna z głównych magistral kolejowych w kraju o znaczeniu strategicznym dla tej części Europy. Podobnie jak autostrada A4, magistrala ta jest częścią Trzeciego Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.

Na dcinku Kraków-Rzeszów magistrala jest modernizowana. W ramach prac zaplanowano przebudowę ponad 138 km linii kolejowej. Modernizacja wiąże się też z przebudową i budową 138 wiaduktów, mostów i estakad. Koszt remontu tej linii wynosi ok. 3,4 mld zł. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest w 2015 roku.

 

Międzynarodowy port lotniczy w Jasionce k. Rzeszowa, PAP/Darek Delmanowicz

 

Oprócz dróg i kolei istotnym elementem infrastruktury komunikacyjnej na Podkarpaciu jest międzynarodowy port lotniczy w podrzeszowskiej Jasionce. Lotnisko położone jest ok. 10 km na północ od stolicy Podkarpacia. Port w Jasionce posiada drugą co do długości w Polsce (po Okęciu) drogę startową - 3,2 tys. metrów. Dzięki temu na lotnisku lądować mogą wszystkie typy samolotów, nawet największe samoloty pasażerskie. Liczba pasażerów odprawionych przez port wyniosła w 2013 r. prawie 600 tys. osób.

Od połowy 2012 r. pasażerowie korzystają z nowoczesnego terminala. Obiekt ma prawie 14 tys. m kw. i składa się z czterech kondygnacji, ma prawie 250 pomieszczeń, planowana przepustowość to 720 pasażerów na godzinę.

Z danych statystycznych wynika, że Jasionka ma największą w kraju liczbę dni pogodnych w kraju, dlatego piloci nazywają port „lotniskiem dobrej pogody”. Z tego portu można polecieć m.in. do: Frankfurtu, Warszawy, Manchesteru, Londynu (lotniska w Stansted i Luton), East Midlands i Dublina.